Time, Inquiry, Dialogue, Materiality
The Bureau d’étude de pratiques indisciplinées (BéPI) is seeking contributions for a two-day conference to explore drawing as an investigative practice in the fields of design. The event will be held in Montréal at the UQAM School of Design on 15-16 September 2022.
Abstract due December 10th 2021
Drawing is an integral part of architectural and design practices. It is a central tool with which designers develop their ideas, translate a design into a built project and communicate with colleagues and clients. Drawn by hand or using computational tools, drawings are first and foremost the representation of an intention, one that projects us towards a future we collaboratively wish to accomplish. But beyond drawings meant for the elaboration, communication, and realisation of a given project, a practice of drawing is a devoted engagement with the act of drawing itself as a mean to reflect upon intentions, visions, desires, and possibilities outside of professional practice. A drawing practice explores, attempts, tests, validates, and provokes ideas. It conjures and reflects on social and material conditions.
This conference seeks to explore critical and reflexive drawing practices in design. We are interested in the ways in which the act of drawing organizes and structures time and space—its own as well as those of its subject—and in the material conditions that drawing makes tangible as in those that make drawing possible. By situating drawing in this way, we intend to frame drawing as a practice which constitutes and evokes curiosity, questioning, inquiry, investigation, and discovery, as well as one that parallels and can stand in for encounter, conversation, dialogue, and exchange. -in drawing will engage drawing aesthetics (spatial, temporal, and material) and drawing ethics (investigating and making sense together) in four dimensions of interest: in time, in inquiry, in dialogue, and in materiality.
Proposals can be made with regard to one’s own practice or to someone else’s from a historical perspective. Contributions should focus on one or more of the following four areas:
Temps, Enquête, Dialogue, Materialité
Le Bureau d'étude de pratiques indisciplinées (BéPI) lance un appel à contributions pour un colloque de deux jours visant à explorer le dessin comme pratique d'investigation dans les domaines du design. L'événement aura lieu à Montréal, à l'École de design de l'UQAM, les 15 et 16 septembre 2022.
Les propositions sont attendues avant le 10 décembre 2021
Le dessin fait partie intégrante des pratiques de l'architecture et du design. C'est un outil central avec lequel les concepteurs développent leurs idées, traduisent le projet du conçu vers le construit et communiquent avec leurs collègues et clients. Dessinés à la main ou à l'aide d'outils informatiques, les dessins sont avant tout la représentation d'une intention, celle qui nous projette vers un avenir que nous souhaitons atteindre collectivement. Mais au-delà des dessins destinés à l'élaboration, la communication et la réalisation d'un projet donné, une pratique du dessin est une manifestation de l'acte de dessiner en tant que moyen de réfléchir à des intentions, visions, désirs et possibilités en dehors de la pratique professionnelle. Une pratique du dessin explore, teste, valide et provoque des idées. Elle évoque et réfléchit sur les conditions sociales et matérielles qu’elle explore.<br> <br>
Ce colloque vise à explorer les pratiques critiques et réflexives du dessin dans les champs du design. Nous nous intéressons à la manière dont l'acte de dessiner organise et structure le temps et l'espace - le sien et celui de son sujet - et aux conditions matérielles que le dessin rend tangibles comme à celles qui le rendent possible. En positionnant le dessin de cette manière, nous cherchons à le mettre de l'avant comme une pratique de la curiosité, du questionnement, de l'enquête, de l'investigation et de la découverte, ainsi qu'une pratique correspondante et analogue à la rencontre, la conversation, le dialogue et l'échange. -en dessin s'intéressera à l'esthétique (spatiale, temporelle et matérielle) ains qu'à l'éthique du dessin (enquêter et donner un sens commun) dans quatre dimensions principales : dans le temps, dans l'enquête, dans le dialogue et dans la matérialité.
Les propositions peuvent avoir comme sujet la pratique du contributeur ou de la contributrice. Elles peuvent aussi présenter une réflexion sur la pratique d'une autre personne dans une perspective historique. Les contributions doivent porter sur un ou plusieurs des quatre domaines suivants :
Drawing and Time
The act of drawing can be seen as heterochronic, a time that stands in distinction to daily temporal measured dimensions. Lost in drawing, intensely focusing, practice sets forth its own time, duration, and temporal considerations of medium and drawing instruments. Drawings are ultimately chronotopic objects. They embed a specific time and space, those of their production, as well as the drawing’s own projected time and space, those of its intentions. Both chronotopes (act and representation) overlap in a way that renders the space and time of what it is we seek to draw indissociable from the space and time of the practice of drawing itself.
This track investigates the relationship between the practice of drawing, one that requires time and focus, the specific spacetime of the act of drawing as well as the represented time and temporal frame of the drawing itself. How is one embedded into the other? Does one mirror, distort, extend or compress the other? How does the time and space of a drawing practice influence what takes place within the drawing, and vice versa? How do drawings act as temporal markers for a practice or for historical events?
Drawing and Inquiry
Drawing in design, whether undertaken as autonomous processes or as part of a larger project, is a practice of investigation, anticipation and speculation. As such, drawing within design disciplines explores, attempts, tests, validates, and provokes ideas, develops proposals (formal or discursive), and ultimately contributes to our understanding of our practices and our built environment. Drawing is an inquiry, incremental and iterative, that engages intuition, hypotheses, objectives, and reflection. It cycles back on itself in ways that challenge initial intentions and premises, that destabilize and invite uncertainty and skepticism as productive positions.
This track focuses on the project of drawing: what hypothesis are being investigated and what discoveries are made possible? How does a single drawing or a set of drawings explore or convey an idea, a question, a way of thinking? How does inquiry take shape and move forward in drawing through intent, serendipity, or chance? How are doubts, hesitations, errors or dead ends managed in drawing?
Drawing and Dialogue
Drawing is a dialogue. It is a dialogue that takes place on the page, where different methods, strategies and tactics, different events, whether planned or serendipitous, are used to bring forth conversations between drawn elements, between drawings, between drawings and investigation, between drawings and speculation. It is a dialogue that takes place outside the page, with other people and other work, in conversation and collaboration. As such, drawings make use of conversational gambits to move themselves, subsequent drawings, and the project forward. Non-linear paths of inquiry, uncertainty, and productive tension between conventions and deviations, orientation and disorientation, completion and incompletion are intrinsic to a drawing practice which investigates rather than illustrates.
This track seeks proposals that demonstrate the relationship between a practice of drawing and its internal and external dialogues. How is a conversation set up and is it afforded to develop? How does drawing engage with others and with the world? How does a practice of drawing help in looking at the world in search for conversations?Drawing and Materiality
Whether physical or virtual, drawings are ultimately objects. Their production implies our physical presence, in a room, on a given day, under certain lighting conditions, on a chair, over a table, using diverse tools and media: mouse, screen, scanner, printer, camera, pen, pencil, eraser, ruler, paper, etc. Drawing is made possible through or because of these tools, media, and circumstances, which, in turn, give drawings their specificity. In this sense, drawing is a situated material practice whose conditions, from the (drafter’s) drawing environment to the socioeconomic reality of its means of production, become embedded in the act of representation.
This track engages with the relation between space, tools, media and circumstances, and the practice of drawing. How does the physical environment influence a drawing practice, and vice versa? To which extent do tools, media space, and circumstances define, extend or limit one’s practice?
Dessin et Temps
L'acte de dessiner peut être considéré comme hétérochronique, un temps qui se distingue des dimensions temporelles quotidiennes. La pratique met de l'avant son propre temps, sa propre durée, et les considérations temporelle liée au support et aux instruments de dessin. Les dessins sont en effet des objets chronotopiques. Ils intègrent un temps et un espace spécifiques, ceux de leur production, ainsi que le temps et l'espace projetés par le dessin lui-même, ceux de ses intentions. Les deux chronotopes (acte et représentation) se chevauchent d'une manière qui rend l'espace et le temps de ce que nous cherchons à dessiner indissociables de l'espace et du temps de la pratique du dessin elle-même.
Dessin et Enquête
Le dessin en design, qu'il soit réalisé de manière autonome ou dans le cadre d'un projet plus vaste, est une pratique d'investigation, d'anticipation et de spéculation. En tant que tel, le dessin dans les disciplines du design explore, teste, valide et provoque des idées, développe des propositions (formelles ou discursives), et contribue, ultimement, à une meilleure compréhension de nos pratiques et de notre environnement construit. Le dessin est une enquête, incrémentale et itérative, qui fait appel à l'intuition, aux hypothèses, aux objectifs et à la réflexion. Il revient sur lui-même de manière à remettre en question les intentions et les prémisses initiales, à déstabiliser et à inviter l'incertitude et le scepticisme en tant que positions productives.
Dessin et Dialogue
Le dessin est un dialogue. C'est un dialogue qui se déroule sur la page, où différentes méthodes, stratégies et tactiques, différents événements, qu'ils soient planifiés ou fortuits, sont utilisés afin que prennent place des conversations entre des éléments dessinés, entre différents dessins, entre des dessins et des recherches, entre des dessins et des spéculations. C'est un dialogue qui se déroule en dehors de la page, avec d'autres personnes et d'autres travaux, en conversation et en collaboration. En tant que tels, les dessins font appel à des tactiques de conversation qui leur permettent de se développer, qui préparent les dessins suivants et qui font avancer le projet. Les chemins non linéaires de recherche, l'incertitude et la tension productive entre les conventions et les déviations, l'orientation et la désorientation, l'achèvement et l'inachèvement sont intrinsèques à une pratique du dessin qui étudie plus qu'elle illustre.
Ce volet invite des propositions qui démontrent la relation entre une pratique du dessin et ses dialogues internes et externes. Comment une conversation est-elle mise en place et comment peut-elle se développer ? Comment le dessin s'engage-t-il avec autrui et avec le monde ? Comment une pratique du dessin aide-t-elle à nous positionner dans le monde à la recherche de nouvelles conversations ?
Dessin et Materialité
Qu'ils soient physiques ou virtuels, les dessins sont des objets. Leur production implique notre présence physique, dans une pièce, un jour donné, sous certaines conditions d'éclairage, sur une chaise, au-dessus d'une table, en utilisant divers outils et supports : souris, écran, numériseur, imprimante, appareil photo, feutre, crayon, gomme à effacer, règle, papier, etc. Le dessin est rendu possible grâce ou à cause de ces outils, supports et circonstances qui, à leur tour, confèrent au dessin sa spécificité. En ce sens, le dessin est une pratique matérielle située dont les conditions, l'environnement de celui ou celle qui dessine et ses moyens de production, s'inscrivent dans l'acte de représentation.
Ce volet s'intéresse à la relation entre l'espace, les outils, les supports et les circonstances, et la pratique du dessin. Comment l'environnement physique influence-t-il la pratique du dessin, et vice versa ? Dans quelle mesure les outils, les supports et les circonstances définissent, étendent ou limitent-ils la pratique du dessin ?
Please send:
a 350-word abstract
a maximum of five images (JPEG format, 300dpi)
a 100-word biography
to be-pi@uqam.ca no later than December 10th 2021, using the subject title: “in drawing”
**If images are too large to send via email, WeTransfer can be used. But do let us know you are sending through WeTransfer so that we don’t miss your drawings.
Veuillez envoyer:
un résumé de 350 mots
un maximum de cinq images (JPEG format, 300dpi)
une biographie de 100 mots
à be-pi@uqam.ca au plus tard le 10 décembre 2021, en utilisant le titre du sujet : "en dessin"
**Si vos images sont trop lourdes pour envoyer via email, vous pouvez utiliser WeTransfer. Toutefois, laissez-nous savoir que vos dessins arriveront via WeTransfer afin d’assurer leur bonne réception.
Calendar
December 10th 2021: submission of abstract
January 10th 2022: acceptance of abstracts
May 2022: conference payment (250 CAD)
August 2022: full paper due
September 2022: conference **For the time being, the conference is planned to take place in person, at the School of design. We will be monitoring public-health and travel restrictions during the year and informing participants of any changes immediately.
Calendrier
10 décembre 2021: envoi des propositions
10 janvier 2022: notification des propositions retenues
Mai 2022: paiement des frais d'inscription (250 CAD)
Août 2022: soumission des textes complets
Septembre 2022: colloque **Pour le moment, il est prévu que le colloque soit tenu en présence, à l'École de design. Nous resterons à l'affût des avis de la santé publique et des restrictions de voyage au cours de l'année qui vient. Nous vous informerons si des changements à la planification deviennent nécessaires.
conférenciers invités
keynote speakers
perry KULPER
University of Michigan’s Taubman College of Architecture and Urban Planning
Perry Kulper is an architect and an associate professor of architecture at the University of Michigan’s Taubman College of Architecture and Urban Planning. He previously taught for 17 years at the Southern California Institute of Architecture in Los Angeles and held visiting teaching positions at the University of Pennsylvania and Arizona State University. Subsequent to his graduate studies at Columbia University, he worked for Eisenman/ Robertson; Robert A.M. Stern Architects; and Venturi, Rauch, and Scott Brown Architects before moving to Los Angeles. Kulper’s interests include the generative potential of architectural drawing, the different spatial opportunities of diverse design methods, and broadening the conceptual range by which architecture contributes to our cultural imagination. In 2013, he published Pamphlet Architecture 34, Fathoming the Unfathomable: Archival Ghosts and Paradoxical Shadows with Nat Chard. Kulper also is the co-author (with University College London Professor Nat Chard) of Contingent Practices.
michael YOUNG
Cooper Union, founding partner of the architectural design studio Young & Ayata
Michael Young is an architect and an educator practicing in New York City where he is a founding partner of the architecture practice Young & Ayata. Young & Ayata formed as a partnership between Michael Young & Kutan Ayata in New York in 2008 to explore novel formal and organizational possibilities in architecture and urbanism. The practice is dedicated to the exchange between built commissions and design research. Their work has been exhibited nationally and internationally. Young has taught design studios and seminars at The Cooper Union, Yale University and Columbia University, and was a visiting professor at Shih Chien University in Taipei, Taiwan, the Crete Technical University, Crete, Greece and the Studio X summer workshop in Thessaloniki, Greece. His drawings have been exhibited recently in New York, Los Angeles, and Lexington, Kentucky. In addition to teaching and practicing, he is invested in writing, research and experimentation on issues concerning geometry and sensation in relation to aesthetic discourse. Young is a Registered Architect in the State of New York.
louise Pelletier
École de design, directrice du Centre de design, Université du QUébec à Montréal
Louise Pelletier est architecte de formation. Diplômée de l’École d’architecture de l’Université Laval, elle détient également une maîtrise post-professionnelle et un doctorat en architecture de l’Université McGill. Professeure à l’UQAM depuis 2006, elle a été directrice du programme de premier cycle en design de l’environnement de 2008 à 2012 et directrice de l’École de design de 2014 à 2017. Elle est maintenant directrice du Centre de design depuis le 1erjuin 2018. Elle est l’auteure de plusieurs ouvrages sur l’histoire et la théorie de l’architecture dont Architecture In Words; Theatre, Language and the Sensuous Space of Architecture (Routledge en 2006), Architectural Representation and the Perspective Hinge (MIT Press, 1997) et Theatrical Space as a Model for Architecture (McGill Libraries, 2003). Ses articles ont été publiés dans des revues d’architecture et de design au Canada, aux États-Unis et en Europe. Son plus récent livre, Downfall: The Architecture of Excess (RightAngle International, 2014), est un roman qui propose une réflexion sur les enjeux de la pratique contemporaine en architecture. Ses recherches actuelles portent sur la mise en exposition du design.