bureau d'étude de pratiques indisciplinées

-in drawing -en dessin

Time, Inquiry, Dialogue, Materiality

The Bureau d’étude de pratiques indisciplinées (BéPI) is seeking contributions for a two-day conference to explore drawing as an investigative practice in the fields of design. The event will be held in Montréal at the UQAM School of Design on 15-16 September 2022.

Abstract due December 10th 2021

Drawing is an integral part of architectural and design practices. It is a central tool with which designers develop their ideas, translate a design into a built project and communicate with colleagues and clients. Drawn by hand or using computational tools, drawings are first and foremost the representation of an intention, one that projects us towards a future we collaboratively wish to accomplish. But beyond drawings meant for the elaboration, communication, and realisation of a given project, a practice of drawing is a devoted engagement with the act of drawing itself as a mean to reflect upon intentions, visions, desires, and possibilities outside of professional practice. A drawing practice explores, attempts, tests, validates, and provokes ideas. It conjures and reflects on social and material conditions.

This conference seeks to explore critical and reflexive drawing practices in design. We are interested in the ways in which the act of drawing organizes and structures time and space—its own as well as those of its subject—and in the material conditions that drawing makes tangible as in those that make drawing possible. By situating drawing in this way, we intend to frame drawing as a practice which constitutes and evokes curiosity, questioning, inquiry, investigation, and discovery, as well as one that parallels and can stand in for encounter, conversation, dialogue, and exchange. -in drawing will engage drawing aesthetics (spatial, temporal, and material) and drawing ethics (investigating and making sense together) in four dimensions of interest: in time, in inquiry, in dialogue, and in materiality.

Proposals can be made with regard to one’s own practice or to someone else’s from a historical perspective. Contributions should focus on one or more of the following four areas:

Temps, Enquête, Dialogue, Materialité

Le Bureau d'étude de pratiques indisciplinées (BéPI) lance un appel à contributions pour un colloque de deux jours visant à explorer le dessin comme pratique d'investigation dans les domaines du design. L'événement aura lieu à Montréal, à l'École de design de l'UQAM, les 15 et 16 septembre 2022.

Les propositions sont attendues avant le 10 décembre 2021

Le dessin fait partie intégrante des pratiques de l'architecture et du design. C'est un outil central avec lequel les concepteurs développent leurs idées, traduisent le projet du conçu vers le construit et communiquent avec leurs collègues et clients. Dessinés à la main ou à l'aide d'outils informatiques, les dessins sont avant tout la représentation d'une intention, celle qui nous projette vers un avenir que nous souhaitons atteindre collectivement. Mais au-delà des dessins destinés à l'élaboration, la communication et la réalisation d'un projet donné, une pratique du dessin est une manifestation de l'acte de dessiner en tant que moyen de réfléchir à des intentions, visions, désirs et possibilités en dehors de la pratique professionnelle. Une pratique du dessin explore, teste, valide et provoque des idées. Elle évoque et réfléchit sur les conditions sociales et matérielles qu’elle explore.<br> <br>

Ce colloque vise à explorer les pratiques critiques et réflexives du dessin dans les champs du design. Nous nous intéressons à la manière dont l'acte de dessiner organise et structure le temps et l'espace - le sien et celui de son sujet - et aux conditions matérielles que le dessin rend tangibles comme à celles qui le rendent possible. En positionnant le dessin de cette manière, nous cherchons à le mettre de l'avant comme une pratique de la curiosité, du questionnement, de l'enquête, de l'investigation et de la découverte, ainsi qu'une pratique correspondante et analogue à la rencontre, la conversation, le dialogue et l'échange. -en dessin s'intéressera à l'esthétique (spatiale, temporelle et matérielle) ains qu'à l'éthique du dessin (enquêter et donner un sens commun) dans quatre dimensions principales : dans le temps, dans l'enquête, dans le dialogue et dans la matérialité.

Les propositions peuvent avoir comme sujet la pratique du contributeur ou de la contributrice. Elles peuvent aussi présenter une réflexion sur la pratique d'une autre personne dans une perspective historique. Les contributions doivent porter sur un ou plusieurs des quatre domaines suivants :

Please send:
a 350-word abstract
a maximum of five images (JPEG format, 300dpi)
a 100-word biography

to be-pi@uqam.ca no later than December 10th 2021, using the subject title: “in drawing”

**If images are too large to send via email, WeTransfer can be used. But do let us know you are sending through WeTransfer so that we don’t miss your drawings.

Veuillez envoyer:
un résumé de 350 mots
un maximum de cinq images (JPEG format, 300dpi)
une biographie de 100 mots

à be-pi@uqam.ca au plus tard le 10 décembre 2021, en utilisant le titre du sujet : "en dessin"

**Si vos images sont trop lourdes pour envoyer via email, vous pouvez utiliser WeTransfer. Toutefois, laissez-nous savoir que vos dessins arriveront via WeTransfer afin d’assurer leur bonne réception.

conférenciers invités

keynote speakers

perry KULPER
University of Michigan’s Taubman College of Architecture and Urban Planning

Perry Kulper is an architect and an associate professor of architecture at the University of Michigan’s Taubman College of Architecture and Urban Planning. He previously taught for 17 years at the Southern California Institute of Architecture in Los Angeles and held visiting teaching positions at the University of Pennsylvania and Arizona State University. Subsequent to his graduate studies at Columbia University, he worked for Eisenman/ Robertson; Robert A.M. Stern Architects; and Venturi, Rauch, and Scott Brown Architects before moving to Los Angeles. Kulper’s interests include the generative potential of architectural drawing, the different spatial opportunities of diverse design methods, and broadening the conceptual range by which architecture contributes to our cultural imagination. In 2013, he published Pamphlet Architecture 34, Fathoming the Unfathomable: Archival Ghosts and Paradoxical Shadows with Nat Chard. Kulper also is the co-author (with University College London Professor Nat Chard) of Contingent Practices.

michael YOUNG
Cooper Union, founding partner of the architectural design studio Young & Ayata

Michael Young is an architect and an educator practicing in New York City where he is a founding partner of the architecture practice Young & Ayata. Young & Ayata formed as a partnership between Michael Young & Kutan Ayata in New York in 2008 to explore novel formal and organizational possibilities in architecture and urbanism. The practice is dedicated to the exchange between built commissions and design research. Their work has been exhibited nationally and internationally. Young has taught design studios and seminars at The Cooper Union, Yale University and Columbia University, and was a visiting professor at Shih Chien University in Taipei, Taiwan, the Crete Technical University, Crete, Greece and the Studio X summer workshop in Thessaloniki, Greece. His drawings have been exhibited recently in New York, Los Angeles, and Lexington, Kentucky. In addition to teaching and practicing, he is invested in writing, research and experimentation on issues concerning geometry and sensation in relation to aesthetic discourse. Young is a Registered Architect in the State of New York.

louise Pelletier
École de design, directrice du Centre de design, Université du QUébec à Montréal

Louise Pelletier est architecte de formation. Diplômée de l’École d’architecture de l’Université Laval, elle détient également une maîtrise post-professionnelle et un doctorat en architecture de l’Université McGill. Professeure à l’UQAM depuis 2006, elle a été directrice du programme de premier cycle en design de l’environnement de 2008 à 2012 et directrice de l’École de design de 2014 à 2017. Elle est maintenant directrice du Centre de design depuis le 1erjuin 2018. Elle est l’auteure de plusieurs ouvrages sur l’histoire et la théorie de l’architecture dont Architecture In Words; Theatre, Language and the Sensuous Space of Architecture (Routledge en 2006), Architectural Representation and the Perspective Hinge (MIT Press, 1997) et Theatrical Space as a Model for Architecture (McGill Libraries, 2003). Ses articles ont été publiés dans des revues d’architecture et de design au Canada, aux États-Unis et en Europe. Son plus récent livre, Downfall: The Architecture of Excess (RightAngle International, 2014), est un roman qui propose une réflexion sur les enjeux de la pratique contemporaine en architecture. Ses recherches actuelles portent sur la mise en exposition du design.